واژه اقناع که در برگیرنده معنی قانع کردن و یا خشنود ساختن است، کاربردهای بسیاری در حرفه‌های مختلف مانند خبرنویسی،  فیلمسازی، فعالیت‌های تاثیرگذار بر اذهان عمومی و… دارد.

در دنیای تبلیغات نیز مانند سایر فعالیت‌های حرفه‌ای اشاره شده، فنون و تاکتیک‌های بسیاری را شامل می‌شود. در ادامه به بررسی اجمالی و همچنین کاربردی این تاکتیک‌ها در تبلیغات خواهیم پرداخت.

تکنیک مقایسه

از مقایسه می‌توان به عنوان فنون اولیه و زیرساخت‌های حیاتی اقناع در تبلیغات نام برد. به این صورت که وقتی ما کالا یا خدمتی که ارائه می‌دهیم را با نمونه دیگر از آن مقایسه کنیم و به بیان ویژگی‌های برتر بپردازیم، بر میل و رغبت مخاطب هدف خود برای انتخاب محصول و یا خدمت‌مان افزوده‌ایم. در این فرآیند تبدیل مخاطب عمومی به مشتری هدف از کانال و مجرای اقناع صورت گرفته است، به طوری که این مفهوم را از طریق مقایسه القا کرده‌ایم که بهترین گزینه انتخابی در بین رقبا هستیم.

تکنیک نشان‌دادن نتیجه

برای قانع کردن مشتری به منظور دادن پاسخ مثبت به تبلیغاتِ بعضی کالاها خصوصاً کالاهای مصرفی خوراکی، نشان دادن نتیجه عمل در تبلیغات می‌تواند از فنون اثرگذار اقناع به شمار بیاید. البته می‌توان در اینجا به یک نکته تکمیلی پرداخت که تبلیغات همیشه با مفهوم اینکه شما را به خرید یا استفاده از یک محصول ترغیب کنند، صورت نمی‌گیرد. برای تفهیم دو مفهوم گفته‌شده به این مثال توجه کنید:

تبلیغی که با نشان دادن سرطان ریه، انواع بیماری‌های تنفسی، پایین آمدن ایمنی بدن و غیره سعی دارد افراد را بر نخریدن سیگار ترغیب کند، هر دو مفهوم گفته شده را در خود گنجانده است.  نشان‌دادن بیماری‌ها همان نشان‌دادن نتیجه عمل است، که اغلب با بیان نوعی ترس و وحشت مخاطب را قانع می‌کند تا به خرید کالایی بپردازد و یا از خرید بعضی از اقلام صرف نظر کند.

تکنیک استفاده از افراد خبره یا اینفلوئنسرها

استفاده از سلبریتی‌ها عموما در پیام‌های تبلیغاتی مرسوم بوده است؛ استفاده از چهره‌های شناخته شده که در واقع اعتباری را به کالا یا خدمات تبلیغ‌شده می‌دهند. مخاطب در ذهن خود به این موضوع می‌اندیشد که حضور آن فرد در آن تبلیغ به منظور رضایت او و همچنین کیفیت بالای محصول است و در واقع از طریق اعتبار به وجود آمده، مخاطب قانع می‌شود که از آن کالا یا خدمت استفاده کند.

تکنیک استفاده از تداعی

تداعی  از مواردی است که مسیراقناع را هموار می‌کند. آماده کردن ذهن مخاطب با اصوات، تصاویر، محصولات تکمیلی یا همان کالاهای مکمل پیاده‌سازی روش بازآوری است، به طوری‌که این موارد به پیام کلی تبلیغ افزوده می‌شوند و با استفاده از نمایه‌های قبلی در ذهن مخاطب یک سری مفاهیم را القا می‌کنند.

برای مثال در تبلیغاتی که در مورد فرآورده‌های لبنی هستند، تصاویر طبیعت و یا پخش صداهایی چون صدای گاو می‌تواند مفاهیم ارگانیک بودن و یا تازگی محصول را القا کند، که انتقال مفهوم از این طرق نیز از شیوه‌های اقناع به حساب می‌آید.

تکنیک استفاده از اغراق (بزرگ‌نمایی)

اغراق یا بزرگ‌نمایی همیشه در دسته‌بندی فنون اقناع وجود داشته است. پیرو ضرب‌المثلی که می‌گوید عقل آدمی به چشم است، در پیام‌های تبلیغاتی از بزرگ‌نمایی استفاده می‌شود تا مخاطب نیاز خود را نسبت به آن خدمت یا کالا چند برابر ببینند و همینطور از طریق مفاهیم القاشده احساس کند که برند تبلیغ‌دهنده با اختلاف از دیگر رقبای خود بهتر است یا حتی در بعضی موارد این مفهوم را به مخاطب انتقال می‌دهند که محصول ما قادر است نیازهای متعددی را رفع کند. رایج‌ترین نمونه این نوع تبلیغات تبلیغ گیاهان و روغن‌های دارویی است که در تبلیغات بیان می‌شود محصولات آن‌ها موجب شفا انواع امراض و بیماری‌ها می‌گردد.

تکنیک استفاده از ترس (وحشت)

از دیگر مواردی که تبلیغ‌دهندگان برای جلب مخاطب و قانع‌کردن او استفاده می‌کنند، می‌توان به موضوع توسل به ترس و یا درشت‌نمایی بازه‌های زمانی اشاره کرد. برای مثال کمپین‌های تبلیغاتی که دائما اشاره دارند تنها دو روز دیگر فرصت باقیست از این نوع تکنیک استفاده کرده‌اند.

این پیام‌های تبلیغاتی مخاطب را قانع می‌کنند که انتخاب کسب و کار و یا محصول آنها در دو روز آینده می‌تواند جزء بهترین تصمیم‌های گرفته‌شده مخاطب باشد و در واقع این ترس را در وجود او بر می‌انگیزد که در صورت از دست دادن این فرصت دو روزه مزایای بسیاری را از دست داده است. در حالی که در شرایط عادی حتی ممکن است آن کالا یا خدمت از آن مزایا برخوردار نبوده باشد و این صرفاً یک جوِ ساختگی است تا مخاطب را قانع کند که آن محصول یا خدمت از یک سری ویژگی‌های خاص برخوردار است.

تکنیک استفاده از تطمیع

تطمیع یا به طمع انداختن مخاطب نیز از فنون مرسوم است. زمانی این فرآیند به طور کلی و درست اجرا شده است که این مفهوم به ذهن مخاطب القا شود که شاید این کالا ارزش پنج هزار تومانی داشته باشد اما خرید آن در برگیرنده جوایز میلیونی است. نوع دیگر هدایت ذهن مخاطب برای به طمع انداختن، اجرای شگردهای تبلیغاتی چون یکی بخر دو تا ببر است.

دو مورد دیگر از فنون اقناع باقی می‌ماند که پیاده‌سازی هر یک در هاله‌‌ای از ابهامات قرار دارد.

تکنیک استفاده از عناصر زیبایی (جاذبه‌های جسمی و جنسی)

استفاده از عناصر زیبایی و خصوصاً به کارگیری از بانوان در فرایند اقناع تبلیغاتی یک شیوه محسوب می‌شود که تاثیرگذاری خود را نیز به میزان کافی دارد اما مورد انتقاد کمپین‌های حمایت از حقوق زنان و بعضی افراد است که به این نوع تبلیغات نگاه جنسیتی دارند و آن را ابزاری برای سوء استفاده از زیبایی‌های انتسابی می‌دانند.

تکنیک استفاده از طنز

استفاده از طنز در فرایند اقناع یکی از شیوه‌های مرسوم و نتیجه‌بخش در اقناع است. مفاهیم و پیام‌های طنز به دلیل ایجاد حس فرح‌بخشی می‌توانند توجه مخاطب را به پیام تبلیغاتی ما جلب کنند. اما استفاده از طنز در دسته‌بندی کلی فنون اقناع به حساب نمی‌آید، چرا که مزاح و طنز در تمامی کسب و کارها جای ندارد و امکان ایجاد پیام تبلیغاتی طنز برای برخی کسب و کارها میسر نیست.

تکنیک‌های اقناع در تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *