چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

اگر قصد دارید در قالب یک وب سایت و یا یک شبکه ی اجتماعی در فضای دیجیتال شروع به فعالیت کنید؛ قطعاً بدون رعایت مفاهیم دیجیتال مارکتینگ، پروژه ای شکست خورده برای شما باقی می ماند. اما این نکته را هیچگاه فراموش نکنید که ورود به این حوزه بدون داشتن هیچ چشم اندازی می تواند برای کسب و کار شما بسیار مضر باشد. دیجیتال مارکتینگ ترکیبی از بازاریابی استراتژیک و سرمایه گذاری های کوتاه و در پاره ای اوقات بلند مدت است. در نتیجه نداشتن یک خط مشی مناسب در آن می تواند ضرر مالی هنگفتی روی دست شما بگذارد.

از طرفی دیگر بسیاری از کسب و کار ها که سرآمد آن ها را می توان آمازون نام برد؛ از طریق یک استراتژی مناسب توانستند خود را در فضای دیجیتال به قدری مطرح کنند که امروز به یکی از غول های اقتصادی جهان تبدیل شوند.

داشتن استراتژی مهم ترین مسئله در دیجیتال مارکتینگ

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چگونه باید یک استراتژی مدون در بحث دیجیتال مارکتینگ پیاده کرد. شاید این مسئله تا حد زیادی گنگ و پیچیده به نظر بیاید اما با رعایت چند اصل ساده می توان یک استراتژی خوب و با کیفیت ایجاد کرد.

اگر قرار باشد که ما خدمات دیجیتال مارکتینگ شما را انجام دهیم. در ابتدای کار و قبل از عقد قرار داد به یک جلسه ی مشاوره ای دعوت خواهید شد.  در این جلسه مشاورین متخصص ما، با شما به بحث و گفت و گو خواهند پرداخت و از این طریق شما می توانید نیاز ها و محدودیت هایی که پیش رویتان قرار دارند را مطرح کنید.

ما دقیقا برای شما چکار می کنیم؟

ما برای تدوین استراتژی کسب و کار شما در زمینه ی بازاریابی دیجیتال (بازاریابی اینترنتی) پنج اصل مشخص را رعایت می کنیم. این اصول به ما و شما کمک می کنند تا از طریق روش هایی امتحان شده و مطمئن، از منابع شما استفاده کنیم. از همین روی این پنج اصل اساسی را به شما توضیح خواهیم داد تا با مراحل کاری ما آشنا شوید و در فضایی شفاف شروع به همکاری کنید.

یک ) تعیین هدفی قابل اندازه گیری

وقتی در برنامه ریزی های خود هدفی را تعیین می کنیم؛ باید از این هدف درک درست و کاملی داشته باشیم. بدین معنی که اگر مشکلی در کار پیش  آمد بدانیم که کمی و کاستی از چه بخشی بوده و در کمترین زمان ممکن آن را حل و فصل کنیم. فرض کنید شما می خواهید در مدت زمان مشخصی به تعداد معینی از دنبال کننده برسید. برای این کار باید ابتدا روش هایی که از طریق آن ها می خواهید به این هدف برسید را بررسی کنید. سپس بازه ی زمانی که برای رسیدن به این هدف در نظر دارید را باید مشخص کنید. در انتها نیز با توجه به نیاز خود مقدار دنبال کننده ای که مطلوبتان می باشد را معین می کنید.

دو ) شناسایی مخاطبان هدف

در این مرحله ما به شناخت مخاطبان هدف شما می پردازیم. در واقع اگر ندانید برای جذب چه گروهی در حال تلاش هستید؛ نمی توانید به هدف غایی خود دست یابید. این مشکل  با یک روش ساده قابل حل است. روشی که پرسونا نویسی نام دارد. در این روش شما مخاطبین خود را براساس ویژگی های رفتاریشان مانند علایق، ترس ها و غیره در دسته های مختلفی قرار می دهید و با انتخاب دسته هایی که احتمال بیشتری دارند مخاطب شما باشند؛ به تشخیص مخاطبین هدف خود نزدیک می شوید. در این روش بهتر است برای مخاطبین خود کاراکتر تعیین کنید و برای این کاراکتر ها در ذهن خود تصویری بسازید. این کار کمک می کند که ویژگی های هر دسته راحت تر ملکه ی ذهنتان شوند.

سه ) ایجاد درکی درست از برند شما

برای ایجاد ارتباطی بهتر با مخاطبین خود، ابتداباید درک درستی از برند و کسب و کار خود داشته باشید. بررسی کنید و دریابید که مشتریانتان به چه دلیل برند و محصولات شما را به محصولات رقیب ترجیح داده اند. در واقع باید نقطه ی قوت برند خود را بدانید. متخصصین بازاریابی با سال ها تجربه در این حوزه می توانند با چند سوال و جواب این مسئله را برای شما حل کنند. بعد از انجام این کار حال می توان برای نحوه ی برخورد با مشتریانتان و همچنین شعار تبلیغاتی شرکت پلن و برنامه تهیه کرد. در نتیجه این موضوع در بحث بازاریابی دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است.

چهار ) بررسی رقبای شما

ممکن است خیلی از شرکت ها درک درستی از معنای واقعی رقابت نداشته باشند. شاید آن ها فکر کنند که صرفاً ارزان تر فروختن محصولشان موجب پیروزی آن ها در بازار رقابت شود اما این موضوع کاملاً اشتباه است. بررسی رقبا موضوعی است که هر شرکت نوپا و یا حتی به بلوغ رسیده باید به آن بپردازند و این روند باید در سراسر عمر کار شرکت ادامه داشته باشد. اما مسئله اصلی اینجاست که باید چگونه رقبای خود را مورد بررسی قرار داد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که رقبای شما به سه دسته تقسیم می شوند:

رقبای مستقیم: این شرکت ها محصولاتی مشابه با محصول شما را تولید می کنند و می توانند در بازار هدف شما تاثیر مستقیمی بگذارند.

رقبای غیر مستقیم: این شرکت ها ممکن است محصول متفاوتی با آنچه که شما عرضه می نمایید؛ تولید کنند. اما می توانند بر روی بازار هدف شما تاثیرگذار باشند.

رقبای مقلد: این رقبا معمولاً شامل شرکت هایی می شوند که محصول شما را با اسمی مشابه تولید و به بازار عرضه می کنند.

برای رسیدن به موفقیت شما باید هر کدام از این رقبا را پشت سر بگذارید و بازار هدفتان را خود شما کنترل کنید. از همین روی انجام مطالعات بر روی موفقیت ها و شکست های این رقبا می تواند مفید باشد.

پنج ) تعیین روش هایی مناسب برای رسیدن به هدف

در آخرین مرحله از تدوین استراتژی باید روش هایی را برای پیاده سازی استراتژی خود مشخص کنید. این روش ها باید به گونه ای تعیین شوند که محدودیت های کسب و کار شما باعث نیمه تمام ماندن کار نشود. علاوه بر این راه هایی که برای رسیدن به اهداف شرکت شما مشخص می شوند باید دارای دورنمایی کاملاً مشخص باشند و شما را به ورطه ی نابودی نکشانند. از این روی کارشناسان ما می توانند شما را در انجام این امر مهم تا آخرین قدم یاری دهند.

بطور مثال صفحه فرود مهمترین ابزار یک دیجیتال مارکتر

صفحه های فرود (Landing Page) به منظور هدایت کاربران به محلی خاص ایجاد می شوند. این صفحات با ایجاد فضایی بخصوص کاربران شما را جذب خود می کند و به شما این قابلیت را می دهند که محصول جدیدتان و یا سایر مواردی را که در نظر دارید به مشتریان خود معرفی کنید. وجود صفحه فرود در هر سایت جز ملزومات است؛ زیرا در غیر این صورت وب سایت شما صرفاً شییه به یک تابلو اعلانات می شود. همچنین برای راه اندازی کمپین های تبلیغاتی آنلاین و یا انجام تبلیغات PPC شما نیاز به داشتن حداقل یک صفحه فرود در وب سایتتان دارید.

اما طراحی یک لندیدنگ پیج کار راحتی نیست و نیازمند تخصص سه تیم مختلف است. تیم های گرافیک، دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا باید برای ساخت یک صفحه فرود با یکدیگر تعامل داشته باشند. به همین دلیل وقتی ساخت صفحات فرود شما به عهده ی ما باشد؛ دیگر نیازی به هدر دادن زمان و سرمایه تان برای جمع کردن چنین افراد متخصصی ندارید. ما طی یک جلسه ی درون سازمانی با حضور مدیران این سه تیم برای صفحات فرود شما تصمیم گیری می کنیم تا با توجه به استراتژی مارکتینگ شرکت شما به بهترین نحو کمپین های تبلیغاتی شما را مدیریت کنیم.

شش ) بازاریابی محتوایی قلب بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال دارای ابعاد مختلفی است. یکی از این بعد ها بازاریابی محتوایی است که مانند یک موتور در قلب بازاریابی دیجیتال وجود دارد. وقتی کاربر وارد وب سایت شما می شود چیزی جز محتوا نمی تواند او را در سایت نگاه دارد. به همین منظور برای این که بتوانید مستقیماً بر روی مخاطب خود تاثیر بگذارید باید از طریق محتوا او را جذب کنید. در این مرحله وجود یک استراتژی بازاریابی مناسب برای محتوای سایت شما می تواند بسیار مفید باشد.

هفت ) دیجیتال مارکتینگ موفق

تیم متخصص ما آمادگی این را دارد که کسب وکار شما را از صفر تحویل گرفته و آن را در فضای دیجیتال تا حد قابل ملاحظه ای مطرح نماید. همانطور که گفته شد بازاریابی دیجیتال یک حوزه ی استراتژیک می باشد که ورود به آن بدون داشتن تخصص کاملا بیهوده و مضر می باشد. به همین منظور گروه ما می تواند در این رمینه تا حد زیادی کسب و کار شما را به اهداف مد نظرش نزدیک کند.